METODOLOGIA SISTÈMICA I TECNIFICACIÓ DE L'EDUCACIÓ.
Teoria General de Sistemes
Ludwig von Bratalanffy (biòleg, filosofia, art): General System Theory.
Sistema com a conjunt integrat de diferents elements que depenen l'un de l'altre.
Partia dels sistemes dinàmics regulats. (de l'organisme vital a la màquina)
Es donen adaptacions: a partir de la funció es crea l'òrgan. adaptació a les noves necessitats (tant a l’evolució física dels humans i els animals, com a les noves necessitats que fan que sorgeixin noves màquines)
Sistema-aparell-òrgan
La FINALITAT sempre és global. Hi ha uns OBJECTIUS i s'estableixen RELACIONS.
Per utilitzar una eina global, primer s’ha de partir d’una idea del què es pretén demostrar o posar a prova. Partint de l’observació, i tenint clar el resultat, es pot aplicar un concepte que resulti més familiar i fàcil d’entendre.
SÍNTESIS. INTEGRACIÓ.
Cibernètica i educació
Norbert Wiener (matemàtic, zoologia, filosofia): Cybernetics or Control and
Communication in the Animal and the Machine, 1948
Durant la Segona Guerra Mundial treballa per les Forces Armades dels EEUU en un projecte per guiar l’artilleria de manera automàtica mitjançant un radar. Era preveure la trajectòria i fer correccions basades en les diferències entre trajectòria prevista i real. Com a resultat dels descobriments realitzats en aquest projecte introdueix en la ciència els conceptes de feedback o retroalimentació, i de quantitat d’informació, amb el que es converteix en precursor de la teoria de la comunicació o la psicologia cognitiva.
Claude Shannon (1949)
Teoria matemàtica de la informació
Tractament quantitatiu i tecnològic de la pedagogia: SÍ, sense deixar de banda: subjectivitat, consciència, creativitat
Optimització del sistema: equilibri dinàmic... homeostasi orgànica
feedbefore (anticipació, projecció) ... feedback (revisió, ajustament)
Tecnologia educativa i mesura de l'eficàcia
Ralph Tyler
1930 AVALUACIÓ DE L'ALUMNE com a mesura de resultats.
1942 AVALUACIÓ DEL CURRÍCULUM (és correcte això que ensenyem?)
FACTORS DETERMINANTS DEL RESULTAT ESCOLAR:
alumnes
currículum
organització del centre
competència professor
SKINNER, 1950
INSTRUCCIÓ PROGRAMADA o Instrucció directa:
Definint objectius, feines i activitats en un determinat contingut educatiu.
Crea les “màquines d’ensenyar” que permetessin oferir a l’alumne un feedback de correcció, malgrat el treball autònom.
Coneixements que es poden fer amb instrucció programada: dona la regla, l'apliques...
Automatització d'aspectes de l'ensenyament interesantíssim
TAXONOMIA dels objectius de l'educació.
Benjamin S. Bloom (1950)
Programar l'ensenyament per objectius clars i avaluables:
- coneixement recordar, identificar, localitzar
- comprensió entendre, interpretar
- aplicació tècnica, saber fer, realitzar
- anàlisi descomposar el que es complex en parts, elements
- síntesi reintegrar elements que formen part d'una estructura
- avaluació per a comprovar l'aprenentatge
Es generalitza a Espanya anys 70. I comença l'avaluació continua.
avaluació inicial o diagnòstica
avaluació continua
avaluació final o sumativa